Tv heeft toekomst. Maar dan wel op YouTube

Televisie. Geen hond kijkt er nog naar. Jonge honden in ieder geval niet. Die kijken alles on demand en streaming. En op YouTube natuurlijk. Betekent dit ook de dood van de tv-serie? Van de goede tv-formats? No way. Want aan goede formats is juist meer behoefte dan ooit. Maar dan niet op tv, maar online. En dat die behoefte écht groot is bewijst het YouTube-kanaal van V&D, een goed voorbeeld van hoe het juist niet moet.

Retestrakke tv-formats

Merken zouden allemaal eigen tv-zenders moeten beginnen. Online. Op YouTube. En dat betekent dus ook dat je als merk je YouTube-kanaal moet programmeren als een tv-zender. Met retestrakke formats. Met pakkende serie-titels. Met populaire helden in de hoofdrol. Kortom: met de beste videcontent die je maar kunt verzinnen.

Verzin dus je eigen Truck & Tractor Pulling

Hoe moet je dat als merk dan doen? Simpel. Je bedenkt eerst een kanaalstrategie. Stel vragen als: wat wil je met je YouTube-kanaal bereiken en welke doelgroep wil je aanspreken? En vervolgens bedenk  je welke content daar dan bij past. Hoe heten de series? Wat gaan we zien? Wie zijn de helden? Eigenlijk werkt het net als bij een analoge tv-zender. Zoals RTL 7: Meer voor mannen. OK, een mannenzender dus. En wat programmeer je dan zoal? Voetbal? VI. Check! Voetbalhelden? René van der Gijp. Check! Ronkende motoren? Truck & Tractor Pulling. Check! Motorhelden? De chauffeurs, zoals Edwin Derksen en Justin van Egmond. Check! Films? Actiefilms natuurlijk. Check. Filmhelden? Steven Seagal. Check.

Goede formats verzinnen dus

Maar dit is niet zo simpel als het lijkt. Wat wel helpt: je moet ‘gewoon’ je doelgroep goed kennen, weten waar ze behoefte aan hebben. Daarnaast moet je een expert zijn in het verzinnen van de juiste content en goede formats kunnen maken. En het dan ook nog eens op de juiste wijze distribueren. Maar vervolgens is het simpel. Klopt. En natuurlijk staat dit online tv-kanaal van merken niet alleen, het past (als het goed is) naadloos in je overall contentstrategie en je contentplatform. En maakt je als merk dus nog sterker.

Briljante serie: QT 1920×1080

Een voorbeeld. Laten we V&D nemen. Een willekeurig voorbeeld. Want er zijn talloze (hele goede) merken die het ook niet goed doen op YouTube. Voor nu even V&D, niet bedoeld om het in de hoek liggende warenhuisconcern een trap na te geven. Maar om een oprecht advies te geven. In de hoop dat het goed gaat komen. Natuurlijk heeft V&D een eigen YouTube-kanaal. Met 647 abonnees. Dat is niet veel. En dat is logisch. Want het YouTube-kanaal is zeer matig geprogrammeerd. Met vage serie-titels (de ‘afspeellijsten’). V&D geeft zelf op het YouTube-kanaal het volgende aan: ‘Als ideeënhuis weten wij families in Nederland iedere dag te verrassen en te raken. Laat je inspireren door onze events, collecties, commercials en nog veel meer!’ OK. Dan verwacht je dus veel inspiratie op het YouTube-kanaal. Voor de hele familie. Fat chance! V&D heeft 6 afspeellijsten. Met inspirerende titels als ‘Favorieten’, ‘V&D Events’ en ‘V&D Prettige Geefdagen 2104’. In die laatste serie zit een aflevering met de titel ‘Tutorial V&D Stamp QT 1920×1080’.Sorry? Wat zeg je? Terwijl een veel betere titel natuurlijk was geweest: ‘V&D klushulp: zo maak je heel makkelijk een leuke wortel-stempel’.

Onderschat YouTube niet

Wat ik zou doen als ik V&D was? In ieder geval een heldere strategie bedenken. Waarin je belooft om je bezoekers en fans elke dag te inspireren. Inspiratie-tv dus. Op YouTube. Met formats als ‘Help, mijn huis is stom’, waarin een V&D-stylist mensen komt helpen bij hun saaie inrichting. Of: ‘Style jezelf sexy’. Elke week. Op donderdag. Mode-tips van een expert. Zei iemand daar Mart Visser?

Mijn belangrijkste advies voor V&D. En voor al die andere merken op YouTube. Neem YouTube serieus. Maak het jezelf niet makkelijk. Pleur er niet zomaar een paar videootjes op. Denk na over je strategie. Over je helden. Over je formats. Het kan je heel veel extra fans opleveren. En klanten. Een trouw (en groot) publiek op je YouTube-kanaal is de basis onder je klantstrategie. Kort gezegd: 100.000 YouTube-abonnees zijn 100.000 klanten en prospects die je via de YouTube-kanaal kunt informeren over producten. En verleiden.