Adverteren op Twitter gaat groot worden

Arke is een pionier in bulkvakanties én sinds kort in adverteren op Twitter. Niet tot ieders tevedenheid. Maar wij zeggen: doorgaan, Arke!

Enige opwinding in het weekend van 14 en 15 september op Twitter. Een aantal merken is begonnen met adverteren. Ik kreeg alleen maar een ‘Uitgelicht’-tweet van Booz Allen Hamilton in mijn timeline. (Vraag me niet waarom de Twittermachine mij koppelt aan te dure consultants). Anderen kregen Arke. En daar, bij Arke, zat wat irritatie.

Twitter wil naar de beurs. Gruwelijk veel miljarden ophalen. Dat lukt alleen maar als eindelijk die miljoenen gebruikers geld gaan opleveren in plaats van kosten. Eerste belangrijkste businessmodel is uiteraard: advertenties in timelines naar binnen werken. Hoe scherper je de adverterende merken een doelgroep kunt aanbieden, hoe lucratiever die handel wordt.

Arke doet dus mee. Als pionier. Heel goed. Zijn we erg blij mee. Het gevolg is wel dat een aantal mensen – enigszins voorspelbaar – boos wordt.  ‘Gewone’ consumententwitteraars werden echt heel erg boos, zoals de timeline van Arke laat zien.

Een sportfotograaf uit Sittard is boos op die ‘tokkievakantie-operator’.

Een werkzoekende manager dreigt nooit meer op vakantie te gaan met Arke, terwijl ze waarschijnlijk binnenkort niet echt anders meer kan dan af te reizen met de Arke-charter.

En ten slotte waren er uiteraard Twitterexperts die menen dat Twitter eerst een betaalde reclamevrije variant moet gaan bieden. Die ze zelf absoluut niet gaan gebruiken, want waarom een euro uitgeven aan Twitter als je er gratis gebruik van kunt maken?

Google, Youtube en Facebook gingen Twitter voor. Eerst veel gebruikers binnenlokken. Daarna reclame in beeld brengen. En vervolgens kort in discussie met de markt over deze kwestie. Ook bij Google en Facebook werden mensen eerst boos. Maar het leven gaat natuurlijk gewoon verder en de miljarden zullen binnenstromen. Is daar iets mis mee? Nee, natuurlijk niet. Heeft iemand een beter idee soms?

Niet iedereen is boos. De social media manager van Heineken verbaast zich over de opwinding van de free riders op Twitter, die niet begrijpen dat er ooit iets terugverdiend moet worden.

Twitter is voor merkmanagers absoluut interessant en is als geen ander social media-kanaal in staat om redelijk scherp de Uitgelicht-tweets onder de aandacht van de doelgroep te brengen. Misschien weten die boze mensen dat ook heel erg goed en zijn ze vooral boos omdat zij de uitverkorenen zijn om uitgerekend de aanbiedingen van de Jumbo onder de touroperators in hun timeline te krijgen.

Deze blog is ook verschenen op Adformatie.nl.

Door Aart Lensink, creatief directeur bij contentmarketingbureau LVB Networks